1266144478_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Paimiolainen europarlamentaarikko Sari Essayah kutsui Peimarin KD:n aktiivit tutustumiskäynnille Euroopan Parlamenttiin Brysseliin. Osa vieraili paikalla jo syksyllä. Itselleni tuo mahdollisuus ja kunnia osui kohdalle 5 - 7.2 muutaman muun kanssa. Paimiolaisia oli lisäkseni matkassa Jaloset Henna ja Kimmo, Eeva Heurlin sekä Jouni Ylitalo. Lähdimme aikaisin perjantai aamuna matkaan Kimmon "bussi" kyydillä. Lensimme Turusta Kööpenhaminan kautta Brysseliin. Matkassa oli muutamia aktiiveja myös muualta Varsinais-Suomesta sekä KD:n naisjärjestöjen oma edustus porukka.

Brysselin kentältä ajoimme suoraan parlamentille, vain pudottaen matkatavarat hotellille säilytykseen. Meitä bussilla jo kentällä vastassa ollut Sarin avustaja Esa Erävalo johdatti meidät parlamentille, jossa Sari ja Roope olivat avustajineen jo ulko-ovella vastassa. Turvatarkastuksen jälkeen kokoonnuimme kuuntelemaan esitelmän parlamentin toiminnasta ja koko päätöksenteko kulttuurista. Esityksen pitivät tiedottaja Elina Kaartinen sekä Sari itse. Kuulimme mm. että rakennuksessa liikkuu päivittäin n. 10000 ihmistä. Tässä luvussa ei vielä ole mukana ns. lobbarit, joita lienee tuhansia. Lobbarit ovat edistämässä omaa asiaansa ja antamassa "asiantuntemus" apua. Suomalaisista lobbareista mainittiin mm. Nokia ja Kuntaliitto. Eu:n 27 maata käyttävät 23:a virallista kieltä, joten tulkkaus- ja käännöstyöt ovat suuri "työllistäjä" talossa. Ennenkuin kävimme ihmettelemässä yläkuvan suurta kokoussalia, kuulimme myös Sarin avustajineen tehneen neljä kirjallista kysymystä komissiolle koskien uskonnonvapautta Turkissa, Xylitolin vapauttamista makeisverosta, Romanian romanien asemaa ja lintujen kevätmetsästystä Maltalla, joka on keskeisellä paikalla lintujen muuttoreitillä. Sari on myös pitänyt poikkeuksellisen monta (10) puheenvuoroa  ja esittänyt kymmeniä muutosehdotuksia valiokuntien valmistelemiin asioihin.

Parlamentillä käynnin jälkeen söimme yhdessä päivällistä KD:n naisjärjestöjen edustajien kanssa. Ravintola L`Huitrieren kolmen ruokalajin päivällinen oli kerrassaan maittava. Erityisesti jälkiruoaksi tarjoiltu päärynästä tehty Tarte Tatin teki itseeni vaikutuksen. Tämän jälkeen pääsimme "kotiimme" Hotel Astridiin. Lyhyellä iltalenkillä kävimme ihmettelemässä keskustan kauppoja ja rakennuksia. Maisteltiin mm. joka kadun kulmassa myytäviä vohveleita sekä kuulua belgialaista suklaata. Porukassa juttu luisti ja hauskaa oli, mutta todella aikaisin koettu herätys vaati veronsa ja aikainen nukkumaanmeno kutsui.

Lauantaina lähdimme heti aamupalan jälkeen opas-Jennin matkassa metrolla kohti Sarin ja Roopen kotia. Ulkona oli vastassa paikallisesti vuodenaikaan nähden todella hieno ilma. Aurinko paistoi ja lämpötila taisi parhaimmillaan nousta yli kymmenen asteen. Kottaraiset lauloivat ja sepelkyyhkyt soidinsivat aivan Brysselin keskustassakin. Lämmin oli myös vastaanotto Sarin, Roopen, Nooran ja Neean kotona. Tarjoilut olivat runsaat ja pöydästä löytyi myös kunnon suomalaista kahvia, jota allekirjoittanut ehti jo kovasti kaipaamaan. Vietimme Sarin perheen luona pitkän tovin ja saimme kuulla myös arkielämästä ja mm. lasten koulunkäynnistä 3000 oppilaan koulussa. Paimiolaisena saa olla todella ylpeä edustajastamme maailmalla. Saria avoimempaa, lämpimämpää ja sydämellisempää edustajaa on vaikea kuvitella. On vaikea uskoa että koko suomalaisessa politiikassa vaikuttaa ketään yhtä sympaattista ihmistä. Lisäksi hän erottuu monesta muusta suomalaisesta mepistä myös ahkeruudella ja aikaansaamisella, joita ei voitane myöskään pitää huonoina ominaisuuksina. Koko Sarin perhe antaa suomalaisista varsin hyvän ja edustavan kuvan muille Eurooppalaisille.

Sarin luota palasimme Brysselin keskustaan kiertelemään ja tekemään ostoksia. Paimiolaisten lisäksi varsinais-suomalaisia oli ainakin Liedosta, Salosta, Halikosta, Laitilasta, Sauvosta ja Loimaalta yhteensä 11 henkeä. Kokoonnuimme yhdessä syömään parin tunnin päivällisen, jonka jälkeen ostostelu jatkui. Omat ostokseni koostui lasten tuliaisista ja belgialaisesta suklaasta. Hintataso oli kutakuinkin suomalaisella tasolla. Mikään ostosparatiisi Bryssel ei todellakaaan ole. Istuimme vielä tovin yhdessä iltaa ennen paluuta hotellin lakanoiden väliin. Hyvässä seurassa ja hienon sään vallitessa päivä kului jälleen nopeasti.

Sunnuntai, kolmas vierailu päivä, alkoi aamupalan jälkeen lähdöllä kymmeneltä kohti parlamentin lähellä olevaa ekumeenista Ylösnousemuskappelia. Täällä osallistuimme Suomen evankelisluterilaisen merimieskirkon Jumalanpalvelukseen ja ehtoolliseen. Jumalanpalveluksen yhteydessä paikallisen partiolippukunnan, Brysselin Tuulihaukkojen, sudenpennut antoivat partiolaisen lupauksensa. Kirkonmenojen jälkeen kävelimme kirkkokahville Merimieskirkon pappilaan, joka on paikallisille suomalaisille hyvä kohtaamispaikka. Täällä on myös myynnissä supisuomalaisia elintarvikkeita karjalanpiiraista lähtien. Täältä lähdettäessä hajaannuimme kukin haluamaansa suuntaan kiertelemään kävellen, taidemuseoon tai ostoksille. Itse kuljin Kimmon ja Hennan sekä Jounin kanssa vain kaupunkia katsellen ja kävimme myös syömässä. Hotellilta lähdimme kello 16 paikallista aikaa (-1h Suomeen) kohti lentokenttää metron ja junan kuljettamina. Sarin avustaja Merja Eräpolku kävi "varmistamassa" että todella pääsimme matkaan. Lentokentällä matkan kolmannen turvatarkastuksen jälkeen meillä oli runsaasti aikaa ruokailla ja tuhlata vielä viimeiset roposet ostoksiin ennen kuin matkamme Tukholman kautta Turkuun alkoi. Itse löysin povitaskustani kolmesta turvatarkastuksesta selvinneen palateräveitsen! Turussa olimme maanantain puolella noin klo 01.15 väsyneinä, mutta onnellisina. Reissu oli hieno kokemus ja elämys. Kaikki järjestelyt oli toteutettu hienosti, josta suuri kiitos Merjalle, Esalle ja Jennille. Sydämellisen lämmin kiitos myös Sarille ja Roopelle kutsusta ja vieraanvaraisuudesta. Hyvää ja Siunattua jatkoa teille ja tytöille.

Saapa nähdä kuinka pitkä lista meillä on seuraavissa kuntavaaleissa. Eipä tuo taida Brysselin matka kuulua ihan jokaisen paimiolaisen puolueen "luontoisetuihin" Hymy. Kuuluuko itseasiassa mikään matka, paitsi ryhmä Lehtosen perjantaiset Putka-reissut.

-janne suominen-

ps. Sarin kuulumisista voi tilata MeppiViestin e-mailiin ja amatöörin kuvia matkastamme näkee täällä.