Alustava kouluverkkoselvitys on valmistunut. Eikä sisältänyt juurikaan yllätyksiä. Säästöä ja tehokkuutta haetaan juuri niillä toimenpiteillä jotka olivat esillä jo kesäkuisen valtuustoseminaarin aikaan. Mahtaako tuossa pumaskassa uudelta sivistysjohtajalta muuta ollakkaan kuin nimi? Taisi olla paperit valmiiksi kirjoitettuna. Kunnallislehti aiheesta ja lisää.

 Samoista asioista puhuttiin myös tehtäessä päätöstä uuden lukion sijoittamisesta Fortumiin. Vaikka silloin ei aivan näin onnettomista talousluvuista tai PAKKin laskuista tiedetty, tai ainakaan ääneen puhuttu. Yhtä kaikki, jokainen jo silloin tiesi että asiaan kytkeytyy helposti myös pienten koulujen kohtaloita. Nykyisessä tilanteessa ei edes monia vaihtoehtoja ole.

 Selvitys on sulkemassa kolme koulua ja yhdistämässä Koulukeskuksen koulujen hallintoa sekä Ahon koulun hallintoa Hanhijokeen. Hallinnon tiivistäminen on järkevä toimenpide. Voisi tietysti joku koiranleuka kysyä, onko täällä vuosikaudet maksettu turhia rehtorien palkkoja?

 Sulku-uhan alla olevista kouluista:

 Veikkarin sulkeminen on näistä kait kivuttomin päätös. Lähes kaikki oppilaat ovat olleet kuljetus oppilaita Vistan suunnalta. Lisäksi voisi kuvitella että itse koulurakennuksella on jokin käypä arvo päätyessään realisoitavaksi.

 Kyysilänkoulu on ollutkin ikäänkuin osa Hanhijokea. Jatkossa myös fyysisesti. Tämänkin ajatuksen kanssa pystytään varmasti elämään. Tämä ratkaisu toisi Hanhijoelle myös uutta opetustilaa. Ahon kouluun muutokset eivät ymmärtääkseni toisi toiminnallisia muutoksia oppilaiden arkeen.

 Varmasti Nummenpää on paperin vaikein kohta monelle. Aidon kyläkoulun sulkeminen kadottaa aina osan alueen identiteetistä. Esitettyjen lukujen valossa oppilaskohtaiset kulut ovat kuitenkin huomattavan korkeat. Rahalla ei saa kaikkea mitata ja pienen koulun kasvattina ymmärrän itse hyvin alueen vanhempien vastustuksen. Ei kuitenkaan puhuta Nummenpään kohdalla mistään syrjäkylän koulusta. Tarkoitan ettei lasten koulumatka Vistallekaan kuljetettuna kasva kohtuuttoman mittaiseksi. Lisäksi lapset sijoittuisivat ymmärtääkseni kaikki Koulukeskukseen, joten kavereiden menettämistäkään ei tarvi pelätä.

 Pienen koulun idylli on tietysti lapsille hyvä kasvu ympäristö. Asiaa voi kuitenkin lähestyä myös toisten koululaisten näkökulmasta. Eli onko oikein että tuota idyllisyyttä tarjotaan 39:lle oppilaalle ja säästetään sitten jostain muusta, kuten tuntiresursseista. Sadat lapset Paimiossa eivät kuitenkaan pääse nauttimaan pienen koulun eduista. Oma poikani on Jokelassa Paimion suurimmalla luokalla jossa on oppilaita lähes yhtä monta kuin koko Nummenpään koulussa. Ovatko he jotenkin vähempi arvoisia kuin Nummenpääläiset?  Koska joutunemme tulevaisuudessa kasvattamaan koulujemme kokoja, tulisikin huolehtia ennemmin luokkakokojen pienenä pysymisestä kuin pienten koulujen pysymisestä. Siis jos ne ovat vaihtoehtoja. Säästötoimissa yleensä joku aina kärsii, mielestäni Nummenpään sulkeminen ei kuitenkaan ole aiheuttamassa suuria kärsimyksiä lapsille. Kärsimykset lienevät enempi henkisiä ja periaatteellisia. Ja nekin lähinnä vanhempien.

 Itse kantaisin suurinta huolta aikomuksista vähentää tuntiresursseja. Tämä iso asia on jäämässä kouluverkko keskustelun jalkoihin.  Tunti resurssien vähentäminen tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että opettajalta vähenee edelleen aika oppilasta kohti. Minusta se on koko opetustyön tärkein asia. Tämän ajan vähenemisestä kärsii jokainen kaupunkimme koululainen, mutta erityisesti tietenkin ne joille oppiminen ei käy niin helposti kuin toisille. Tämä taas aiheuttaa myöhemmin kuluja, jotka voivat olla tämänhetkistä säästöä suuremmat.

 Suunnitteilla olevalla kouluverkkouudistustuksella päädytää kasvaviin luokkakokoihin. Tämän takia tuntiresurssiin ei tulisi mielestäni koskea. Pidän tärkeänä että isojen luokkien opettajilla on esimerkiksi mahdollisuus jakotuntien pitämiseen. Tällöin aikaa oppilasta kohden olisi edes näillä tunneilla enemmän.. Helposti ajatellaan opettajan pärjäävän pienten oppilaiden kanssa suurellakin ryhmällä. Tämä "pärjääminen" ei saisi olla määräävä tekijä. Mikäli tuntiresursseja on pakko vähentää suuntaisin vähennyksen ensisijaisesti yläasteelle. Vanhemmat oppilaat ovat valmiimpia itsenäiseenkin opiskeluun niin halutessaan. Helposti unohdetaan että pohja opiskelemiselle, koulukäyttäytymiselle, koko koulunkäynti kulttuurille luodaan juuri ala-asteella. "Väärille raiteille" lähtenyttä koulutietä ei hevin käännetä vanhempana enää raiteilleen.

 Mitähän yritän sanoa? Pitkin hampain tämän taloudellisen mahdottomuuden edessä hyväsyisin itse selvityksen esittämät koulujen yhdistämiset/sulkemiset. Parempi iso poru kerralla kuin yksi joka vuosi. Kun kärsijöitä on paljon on helpompi jakaa myös tuska. Opettajien tuntiresursseja en ole valmis säästötoimenpiteenä karsimaan. En usko sen olevan säästöä aiheuttava toimenpide, pikemminkin päinvastoin aiheuttaen lisääntyvää tukiopetuksen tarvetta, erityisoppilaiden kasvavaa määrää, aiheuttaen opettajien sairastumista yms.

Taas katson kateellisena entisen kotikuntani suuntaan. Lietoon haalitaan verotuloja, joten siellä se Saukonojan kyläkoulu edelleen porskuttaa. Terveisiä vaan Saukkarille.

-janne suominen-

ps. Entäs jos yritettäisiin myydä Nummenpäästä opetuspaikkoja Sauvolle?