Talousarviosta ja veroprosentista.

Elinvoimaisen kunnan tulot ja menot tulee olla tasapainossa. Palvelut tulee tietysti järjestää parhaan mahdollisen tavan mukaan olemassa olevilla resursseilla. Elinvoimaisen kunnan tulee olla houkutteleva kokonaisuus niin yksittäisten ihmisten, perheiden kuin yritystenkin kannalta katsottuna. Hallittu kasvu ja muuttovoittoisuus ovat ainoa tae jatkumosta. Miten tällaista "haluttavuutta" ylläpidetään? Yksinkertaisinta on olla naapurikuntia haluttavampi. Siksi meillä tulisi olla rohkeutta tehdä naapureista poikkeavia päätöksiä katsoen kauemmaksi. Toki seuraava vuosikin on selvittävä. 

Näistä lähtökohdista KD:n ryhmä teki oman kokonaisvaltaisen ehdotuksensa talousarviokeskustelun ympäriltä. Haluamme aina perustella ja esittää oikeita ratkaisuja, olemme todenneet että vaatimuksia on liian helppo esittää ja niitä ilman konkreettisia ratkaisuja esittävät Paimiossa liian moni muu ryhmä. Kukaan ei esitä ratkaisuja varsinaisiin ongelmiin. Vuosi vuoden jälkeen niitä halutaan vain siirtää ja samalla kasvattaa ensi vuoteen.

Pähkinänkuoressa:
-emme hyväksy tuloveron korotusta
-emme kannata lomautuksia
-emme halua kasvattaa velkamääräämme
-haluamme investoida mm. kouluihin, mutta myös ennaltaehkäiseviin terveydenhoidon ja sosiaalitoimen toimenpiteisiin
-haluamme säilyttää Paimio-lisän vähintään entisellä tasolla

Joku nokkela oli jo huomaavinaan mahdottomuutta yhtälössä. Tällaisenaan tämä olisikin mahdotonta. Haluamme nostaa keskusteluun Paimion tarpeen omistaa oma Lämpölaitosyhtiö.

Pääkohdistamme muutama sananen. 

Tuloveroamme on viime vuosina korotettu useasti. Kestävät ja rakenteelliset ratkaisut menojen hillitsemiseksi ovat jääneet vähiin. Emme hyväksy enää näin helppoa ratkaisua, vaan haluamme lopultakin kaikki käärimään hihansa, jotta löydetään pysyvämpiä ratkaisuja. Lisäksi näemme, että naapurikuntia rohkeammat verotusratkaisut toisivat jatkossa kuntaan enemmän hyvätuloisia tuomaan verokertymää. 

Lomautukset koemme hankaliksi monella tapaa. Kaikkia ei kuitenkaan voida lomauttaa tasapuolisesti. Kokemukset ovat huonoja, säästöt jäävät osin teoriittisiksi, sairauslomat lisääntyvät, työt kasaantuvat ja kaikkein tunnollisimmat kuormittuvat eniten yms. Siksi näemme että muut henkilöstö ratkaisut tulisi ottaa käyttöön. Talkoovapaat ja lomaraharatkaisut ovat mahdollisia, mutta näemme, että pysyvämmät ratkaisut henkilöstökuluissa tulisi saada aikaan. Hallinnosta, tukitoimista, kuntalaisiin välillisesti vaikuttavista palveluista yms tulisi löytää 2% vähennys nykyisestä henkilöstö kulujen kokonaistasosta. Ensisijaisesti eläköitymisen tai sisäisten siirtojen avulla, mutta YTneuvottelujen kautta viimeistään. Olemme nostaneet keskusteluun mahdollisuuden saada esim. puolen vuoden palkan, mikäli mahdollisesta vähennettävästä toimesta henkilö työllistää itsensä muualle. Eli ns. Kultainen kädenpuristus. 
Emme kuitenkaan tarkoita tai näe mahdollisuutta vähentää esim. Hoiva- tai opetustyöstä käsipaeja, mutta johto/päällikkötaso tulee käydä läpi kaikissa portaissa. 

Velkamäärämme on todettu monessa otteessa jo kriisikuntaa vähintäänkin hipovaksi. Emme halua ratkaista ongelmia lisävelalla. Ei kotitalouttakaan voi hoitaa siten, että velanmaksun käydessä mahdottomaksi rahojen loppumisen takia otetaan lisää velkaa.

Investoinneista näemme tärkeiksi koulut, välttämättömät korjaus kohteet, Soikan pinnoitteen sekä mainitsemani ennaltaehkäisevät toimenpiteet. Näemme tärkeiksi myös ns. Tammisillan kevyenliikenteen väylän ja Kaaritien kiertoliittymän, niiden aikataulutusta voidaan miettiä. 

Paimio-lisän uskomme olevan jopa säästöä tuottava ratkaisu ja olemme sitä aina kannattaneet ja myös valmiit sen laajentamiseen kolmevuotiaiksi asti. Lisäksi tämä on hyvä osittaisratkaisu päivähoito-ongelmaamme. 
Montaa pienempääkin asiaa (esim uimahallin kesätauon pituus?) tulee yhdessä miettiä. Tärkeintä on palvelujen tuotannossa etsiä kustannustehokkuutta, mutta ei laadun kustannuksella. On otettava näissä mallia lähialueen kuntien onnistuneista ratkaisuista. 

Lämpölaitoksesta luopumista perustelemme seuraavasti. Katsomme ensinnäkin, ettei lämmöntuotanto kuulu kunnan keskeisiin tehtäviin, toisin kuin esim. vesihuolto. Lisäksi meillä on lämpölaitosyhtiöstä niin paljon velkaa, että sen tuottamat osingot menevät lainojen hoitoon. Se mitä siitä oikeasti jää kassaan, on kunnan itsensä maksamaa ostamastaa lämmöstä. Lisäksi riski korkojen noususta on olemassa ja tiedämme että investointeja tulee tulevaisuudessakin. 

Laitoksesta on keväällä tehty arvonmääritys ja valmistuvan kattilaremontin jälkeen laitos saattaisi hyvinkin kiinnostaa jotakin matalan, mutta varman tuoton haluavaa sijoittajaa, kuten jotakin eläkerahastoa tms. Lisäksi Suomessa viranomainen huolehtii ettei tällaisen "monopolin" tuottoa voida nostaa kohtuuttomaksi vrt. sähkönsiirto. Kaupunki ei myöskään osallistu öljyllä tai sähköllä lämmittävän kaupunkilaisen kustannuksiin.

Laitoksen myynti vähentäisi kaupunkikonsernin velkaa ja vapauttaisi pääomaa investointeihin. Emme siis esitä myyntiä käyttötalouden ongelmien ratkaisuksi, vaan ryhmien yhteisellä sopimuksella korvamerkittäväksi alueelle jääviin investointeihin, jolloin velkamäärämme niistä ei kasva. Lisäksi mahdollisen kuntaliitoksen tullessa, investoinnit hyödyntäisivät edelleen paimiolaisia. Ainoastaan ensivuoden veronkorotusten verran n. 800000€ olisimme valmiit ottamaan veronkorotuksen tilalle, näin saamme vuoden aikaa laittaa lopultakin ongelmamme kuntoon ylläolevin toimenpitein

Olen iloinen siitä, että pystymme ainoana ryhmänä esittämään kokonaisvaltaisen ratkaisun ja uskallamme rohkeasti nostaa vaikeatkin asiat keskusteluihin. 

Janne Suominen